Wanneer kinderen ‘opeens’ meer tekenen dan anders (zoals in Sinterklaastijd)

Is het je weleens opgevallen, dat kinderen bepaalde periodes ‘opeens’ meer tekenen dan ‘normaal’?
Van het een op andere moment is het papier niet aan te slepen. Het ene na het andere vel gaat er doorheen. En de puntenslijper slijpt zich bot.

Met het puntje van de tong naar buiten wordt in opperste concentratie een reeks kunstwerken uitgeperst. Vaak in hoog tempo. Over creatieve uitbarsting gesproken…

Vaak is dit op momenten dat er plots veel gebeurt in het leven van een kind of wanneer er grote, spannende dingen (staan te) gebeuren. Meer dan ze kunnen bevatten. Meer dan ze kunnen vertellen met woorden. Maar het zit erin. En móét eruit.

Net als nu.

Sinterklaastijd

Vol verwachting klopt ons hart. Dat van kinderen bónkt.

De goede man is in het land en duizenden kinderen tekenen meer dan anders. Laten we eerlijk zijn; het is ook nogal wat. Zo’n grote statige ‘Dag hoor’-man met mijter en mantel, die kadootjes uitdeelt. Misschien wel iets in je schoen doet.

Áls je tenminste lief bent geweest…
Wie is er nou áltijd lief?! Ik niet.

Kinderen zijn zich zelf meestal niet bewust van die spanning.
Nope. Die wiebelen en stuiteren gewoon. Praten wat harder en sneller dan anders. Zitten iets meer in een hoekje gedrukt. Zijn wat stiller of  stellen ontelbaar veel vragen. Willen duidelijkheid. Eísen duidelijkheid. Krijgen boze buien of huilen bij iedere scheet.

Opvoeders des te meer

Onze jongste is deze week van zijn geloof gevallen. Of beter: zacht gerold. Zonder gedoe. Halleluja!
Maar man, wat scheelt het een gedoe! Zo vaak als ik die goedheiligman niet-liefdevol het land uit gewenst heb in de afgelopen 15 jaar… En ik ben een Sinterklaas-liefhebber. Dus dat wil wat zeggen.

Help kinderen een handje door te zorgen voor ontlading van die spanning.
Bijvoorbeeld met deze 3 tips.

  • Benoem feitelijk wat je fysiek bij een kind ziet (zonder oordeel!) en koppel daar een gevoel aan. Bijvoorbeeld: ‘Ik zie dat je benen wiebelen vandaag, zouden ze (of vind jij) het spannend vinden, dat Sinterklaas er is? Misschien willen ze wel even springen op de trampoline… Of wanneer een kind achter elkaar vragen blijft stellen om controle en veiligheid voor zichzelf te creëren: ‘ Ik hoor dat jij graag wilt weten hoe … werkt/gaat/zit. Vind je het fijn als ik je vertel hoe … gaat/we een aftelkalender maken?’ Het woorden geven aan emoties zorgt ervoor dat een kind het een volgende manier makkelijker met woorden kan uiten in plaats van dat het ‘in zijn systeem’ blijft.
  • Zorg voor fysieke ontlading; laat kinderen meer bewegen. Wat erin zit, moet eruit. Dus kun je dat beter zo gecontroleerd mogelijk doen zodat het geen chaos wordt 😉 Beweeg meer, doe spelletjes in de klas, neem meer pauze, maak een extra wandeling, fiets naar school.
  • Laat ze tekenen. In tekeningen laten kinderen zien wat ze vaak met woorden niet kunnen zeggen. Op die manier kan dat wat er in hun systeem zit naar buiten komen.

Zo’n tekening kan een mooie ingang zijn voor een gesprek. Praten over een tekening kun je doen door te benoemen wat je op de tekening ziet. Check altijd even of wat je zegt klopt. ‘Volgens mij heb je hier Sinterklaas getekend en daar de Stoomboot, klopt dat?’

Vaak is dat al voldoende om een heel verhaal te krijgen waar je al vragend op kunt reageren. Stel open vragen. Of reageer met ‘Oh? Vertel eens?’ ‘En toen?’. Ook kun je (iets zachter) zeggen: ‘Hmmm, ik ben benieuwd wat er toen gebeurde….’ ‘Ik vraag me af wat Sint daar van vond….’ Alsof je in jezelf praat. Het kan zomaar zijn dat een kind het oppikt en jou ‘het’ verhaal vertelt. Op deze manier neemt het kind je mee in zijn belevingswereld. Luister, ga mee. Verwonder je… Wees open. Spreek niet tegen. Verbeter niet. Stap in de wereld van magie.

Leuk weetje:
Kinderen tekenen groter, centraal en op de voorgrond de dingen, die voor hen belangrijk zijn. Datgene speelt op dat moment een belangrijke rol in hun (gevoels)leven. Kijk eens naar die Sinterklaastekening…

Springt er iets uit, staat er iets op de voorgrond? Wat is er in het midden getekend?
Net even anders kijken naar die tekening kan je net even andere informatie geven.

Fijne Sintvolverwachtingstijd!

Warme groet,

Eveline Ruitenberg
Kinderen Beter Begrijpen

P.S. Sinttekeningen bekijken? Klik hier en zet jouw tekening er gerust bij op de Facebookpagina van Kindertekeningen Beter Begrijpen

Download hier mijn gratis e-book:
“10 dingen over tekeningen”