Leer pubers beter kennen met deze twee tekenopdrachten
pubers

Leer pubers beter kennen met deze twee tekenopdrachten 

Afgelopen week kreeg ik een superleuke vraag van een leerkracht op het middelbaar onderwijs. De komende week start zij haar HAVO 3 mentorklas en wil de leerlingen/pubers graag beter leren kennen door met ze te tekenen. Of ik nog een leuke opdracht wist… 

Tuuuuurlijk! 

Voor pubers kan tekenen best spannend zijn. Ze willen het graag goed doen, erbij horen en kunnen zichzelf behoorlijk afkraken en zich onzeker voelen over wat ze maken. Zeker aan de start van het schooljaar wanneer ze elkaar nog niet goed kennen. Reden te meer om te starten met een verkennende, voorzichtige opdracht, die voor iedereen te doen is.   

Teken je naam 

Een superleuke, simpele oefening is ‘Teken je naam’. Iedereen kan letters maken en er wordt niet gevraagd om hoogdravende perfecte tekeningen. Goed te doen voor iedereen. 

Waarom je naam tekenen? Jouw naam is van jou. Heel persoonlijk dus en tegelijk toegankelijk, want iedereen is gewend aan zijn naam. Met deze opdracht geef je leerlingen de ruimte om zichzelf te presenteren, te laten zien, ruimte in te nemen. Interessant is te zien of ze dat ook doen en op welke manier. En klopt deze ‘onbewuste’ presentatie met hoe jouw leerling zich in het dagelijks gedraagt?  

Geef jouw leerlingen keuze uit papier dat minimaal A4 formaat heeft en stel verschillende materialen beschikbaar. De materiaalkeuze zegt veel over de stemming en persoonlijke eigenschappen van iemand. Die kennis wil je niet mislopen! 

Zorg dat je pennen, stiften, krijt, verf, potloden, enzovoorts klaar hebt staan. Geef de opdracht en let allereerst op HOE ze aan de slag gaan: 

  • Snel of juist afwachtend en kijkend naar de anderen?
  • Doelgericht?
  • Volgen ze makkelijk de opdracht op? 

Wanneer ze klaar zijn, let je op: 

  • Materiaalkeuze; meer cognitief gericht of juist meer op het gevoel?
  • Heeft de leerling zich strikt aan de opdracht gehouden of eigen initiatief getoond? 
  • Hoe is het kleurgebruik? Mat of juist intens en energiek, warme of koele kleuren? 
  • Is het druk of rustig?
  • Hoeveel ruimte heeft de leerling ingenomen op het blad? 
  • Ronde vormen of hoekige vormen?

Zorg ervoor dat je leerlingen echt even de tijd krijgen en zie wat voor kunstwerken er ontstaan… 

Een oefening die net even wat meer vraagt van de leerlingen is de volgende: 

Wat bij jou hoort 

Deze oefening lijkt een beetje op ‘Teken jezelf’ maar gaat verder en kan spannend zijn, omdat er meer ‘tekenvaardigheden’ en persoonlijke dingen gevraagd worden. Deze oefening is misschien meer geschikt om je mentorklas wat later in het jaar te doen wanneer ze elkaar beter kennen. Als basis kunnen ze hun naam tekenen en daaromheen allerlei dingen die bij hen horen. Dingen waarvan ze houden, dingen die ze leuk vinden, familie, hobby’s, bijzonderheden. Je kunt de opdracht altijd aanpassen naar jouw eigen idee.  

Na afloop kun je ze hun tekening laten toelichten.  

Voor jezelf kun je letten op dezelfde punten als boven.  

Hoeveel laten je leerlingen van zichzelf zien? Hoe open, gesloten, vrij, behoudend zijn ze? 

Ik wens je heel veel plezier bij het doen van de opdrachten. Dat het je veel inzichten mag geven.

Heb een tof schooljaar! 

Nieuwsgierig naar wat tekeningen nog meer voor jou kunnen betekenen? Meld je dan HIER aan voor mijn GRATIS online masterclass! 

Download hier mijn gratis e-book:
“10 dingen over tekeningen”